Marktnieuws

Tientallen nieuwe Bunq-slachtoffers melden zich met tonnen schade
31 mei 2024
Tientallen nieuwe slachtoffers van phishing bij Bunq hebben zich gemeld na publicaties bij NOS en NRC. Ook bij die nieuwe slachtoffers zijn bedragen van 100.000 euro per geval geen uitzondering. Zeker twee gevallen zijn niet meer dan een week oud.
Spaarrentes Nederlandse banken te laag, maatregelen nodig
27 mei 2024
Nederlandse banken betalen hun klanten relatief lage spaarrentes, omdat er te weinig concurrentie is. Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) na onderzoek. Daarom zijn er volgens de toezichthouder maatregelen nodig.
Klanten ervaren discriminatie door banken, minister noemt het 'zeer ernstig'
26 mei 2024
Een deel van de klanten ervaart overmatige controle en discriminatie door banken of andere betaalinstellingen. Dat concludeert consultancybureau KPMG in een onderzoek in opdracht van het ministerie van Financiƫn.
Betaalprovider Mollie verhoogt tarieven na uitrol vernieuwd iDEAL
16 mei 2024
Betaalprovider Mollie verhoogt zijn transactietarieven vanaf 1 juli met grofweg 10 procent. Vanaf die datum kunnen bedrijven namelijk overstappen op het 'nieuwe iDEAL', waar volgens Mollie hogere kosten aan verbonden zijn.
Landelijke pinstoring voorbij, veel betalingen mislukt
16 mei 2024
Een pinstoring heeft vanavond urenlang problemen veroorzaakt met betalingen. 30 tot 40 procent van alle pinbetalingen was getroffen, schat een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland. Die sprak van een "grote storing".
Contactloos betalen is populair: een derde van jongeren gebruikt amper cash
15 mei 2024
Contactloos betalen wordt steeds populairder. Ruim de helft van de Nederlanders (53 procent) betaalt dagelijks met de smartphone. Een op de drie jongeren zegt zelfs bijna nooit meer met cash te betalen.
Landelijke pinstoring aan winkelkassa's na veertig minuten weer voorbij
3 augustus 2023
Een pinstoring zorgde er donderdag voor dat er bij kassa's door het hele land tijdelijk niet of nauwelijks gepind kon worden. Inmiddels zijn de problemen volgens Betaalvereniging Nederland verholpen.
Meer storingen bij ING dan bij andere banken, klanten ervaren veel ongemak
29 juni 2023
Klanten van ING hebben opvallend vaak problemen met bijvoorbeeld internetbankieren. De bank presteert op dat punt slechter dan andere Nederlandse banken. Dat is erg vervelend, want we worden steeds afhankelijker van online bankdiensten en onze pinpas.
Landelijke pinstoring zorgt voor lange rijen in supermarkten en andere winkels
22 maart 2023
Vanwege pinproblemen kunnen mensen in sommige supermarkten en andere winkels nu alleen met cash betalen. Betalen met de pinpas is dus niet overal mogelijk. De oorzaak van de storing is nog niet bekend.